Saturday, May 22, 2010

RX-78 prototype 1

Bapa kepada semua Gundam. RX 78 prototype 1 direka oleh Yoshiyuki Tomino sebagai robot berbaju kebal yang dilengkapi pedang kendo. Berwarna kelabu asap, kusam dan legap menunjukkan sifat asal Gundam selaku senjata pertahanan dengan ciri samurai.

Ia sepatutnya muncul pada siri 'Freedom Fighter Gunboy' pada 1979 namun pihak penerbitan iaitu Sunrise tidak meluluskannya kerana berpendapat warna legap tersebut tidak dapat menarik peminat. Akhirnya RX-78 1 tidak dilancarkan dan sirinya dibatalkan!

Seterusnya hasil perbincangan antara Tomino dan Kunio Okawara RX-78 1 telah dimodifiakasi dan dinaik taraf menjadi RX-78 2. Kini ia menjadi lebih berwarna-warni dan diluluskan buat pertama kalinya melalui siri 'Mobile Suite Gundam'. Walaupun RX-78 protoype 1 gagal dilancarkan namun rekaan asal tersebut tetap menjadi lagenda dan rujukan kepada model RX seterusnya.

Bagi Awanz watak RX-78 1 memberi masej bahawa dengan sifat yang kental dan tegar kita mampu mencipta tapak didalam lebaran sejarah. Semestinya kini sang bapa pasti berbangga melihat kejayaan anak-anaknya hehe.


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails