Sunday, June 6, 2010

Bandai vs TT Hongli

Pasti anda terperasan tentang kewujudan 2 jenis model Gundam di pasaran. Model Gundam tersebut amat mirip NAMUN mempunyai harga yang jauh berbeza. PENGUMUMAN: Model Gundam Murah adalah TIRUAN! Gundam asli adalah yang dikeluarkan oleh hanya 1 syarikat iaitu Bandai.

Gundam tiruan keluaran TT HONGLI adalah produk China. Tiada maklumat rasmi tentang syarikat TT Hongli tetapi ia sangat popular dikalangan Gunpla yang kurang berkemampuan. Pertikaian isu hakcipta Gundam telah dibawa ke Mahkamah oleh Bandai namun kerana permintaan yang tinggi Gundam TTHongli masih mudah diperolehi dipasaran gelap.

Gundam TTHongli berwarna kusam dan amat kasar tetapi plastiknya lebih berkilat. Proses pasang siapnya pula tidak menjanjikan hasil yang terbaik. Permukaan model tidak sekata dan susah untuk dicantumkan. Dari sudut positif Gundam TT Hongli sesuai untuk diubahsuai bagi projek 'diorama' kerana seseorang Gunpla tidak terkilan untuk memotong @ memecah @ menghancurkan Gundam tiruan (hehe). Ia jugasesuai untuk dihadiahkan kepada Gunpla bawah umur dan sebagai bahan uji kaji bagi kerja mewarna 'air brush'.     
GUNPLA sejati hanya memilih BANDAI. Say NO to IMITATION. Hargai Hak Cipta.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails