Wednesday, June 2, 2010

Gundam: 1 Malaysia & Aman

Masyarakat majmuk Malaysia hidup aman dan damai walaupun ada kalanya kita didedahkan dengan konflik. Bagi Awanz konflik antara kaum adalah sesuatu yang normal dan 1 cara  kita saling mengenali , menghormati dan memahami. Namun kita jangan alpa dan wajib berusaha mencari seberapa banyak titik pertemuan. Hobi Gunpla/ Gundam adalah antara titik penyatuan kita. Gundam bersifat global kerana ia tiada sempadan & diminati oleh masyarakat dunia.

Gundam membawa unsur masyarakat timur & sejagat. Gundam Seed mengajar dunia erti persahabatan  antara Kira Yamato dengan Athrun Zala. Gundam 00 pula mendedahkan  perjuangan 4 Gundam Meister menamatkan peperangan di bumi. Setsuna FSeiei menunjukkan keazaman mangsa peperangan yang mampu mengubah dunia. Kelembutan Puteri Marina Ismail pula mampu meruntun jiwa keras pihak yang bertelagah sehingga berdamai dan bersatu.

Hayati perjuangan Gundam. Cintai Kedamaian. Gundam ada dalam diri setiap individu. Persoalannya; Gundam akan kita pandu kearah kebaikan @ kehancuran? 1 MALAYSIA.  

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails