Sunday, June 20, 2010

Siapa BAKUC?

Para Gunpla pasti pernah bertumbung dengan karektor yang lucu ini. Dia bukan Ray Mesterio atau ahli gusti walaupun tidak dinafikan gaya dan lagaknya agak 'poyo'. Awanz dengan ini memperkenalkan maksot bagi Gunpla sedunia iaitu; BAKUC Bertopeng! Mula diperkenalkan oleh Bandai pada 2006 beliau bergerak bebas serata dunia dengan niat dan tujuan mempromosikan model plastik Gundam. Beliau makan, minum, tidur dan bercakap tentang Gunpla sahaja.

BAKUC adalah kata ringkas bagi 'Bandai Action Kit Universal Cup'. Ia adalah pertandingan model plastik rasmi yang ditaja oleh Bandai Ltd bagi memberi peluang dan mengalakkan setiap Gunpla menunjukkan bakat dan hasil kreativiti masing-masing di peringkat global. Pertandingan akhir Bakuc yang bermula sejak 2003 ini diadakan di Hong Kong pada setiap akhir tahun. Pada waktu tersebut pemenang-pemenang pertandingan model aksi dari setiap negara akan dijemput untuk mengambil bahagian.
Pada mulanya iaitu pada 2003 pertandingan sebegini dikenali sebagai BAKAC - Bandai Action Kit Asia Cup, dan hanya melibatkan 9 negara Asia termasuk Malaysia. Sebenarnya  dinegara kita terdapat jaguh-jaguh Gunpla yang  mahir dan telah memenangi pertandingan ini. Apabila populariti pertandingan ini semakin meningkat maka bermula 2006 negara-negara Eropah seperti  Amerika Syarikat dan Itali mula dijemput untuk mengambil bahagian dan sejak itu ia dikenali sebagai BAKUC.
Berbalik semula kepada maskot Bertopeng BAKUC, ia masih menjadi misteri sehingga kini. Ia tidak mempunyai warganegara khusus dan tidak bernama. Tiada siapa tahu asal usul, agama atau tahap kekuatan yang dimilikinya. Tetapi sekiranya anda peminat Gunpla ketahuilah bahawa beliau adalah pembimbing dan individu yang sentiasa memberi anda maklumat terkini berkenaan model plastik Gundam. Psst... beliau ini berada di setiap perhimpunan Gunpla/ Bakuc. Percayalah... 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails