Saturday, June 12, 2010

Piala Dunia 2010: Impian Gundam Meister 00

11.6.2010: Sepak mula Piala Dunia 2010 bermula. Upacara 4 tahun sekali menjadi sejarah kerana pertama kali dianjurkan oleh negara Afrika. Piala Dunia adalah bukti dunia boleh bersatu dibawah minat yang sama. Dunia aman tanpa konflik dan politik kotor yang diimpikan oleh setiap pejuang Gundam. Ia adalah impian Gundam Meister yang benar-benar menjadi kenyataan: Dunia Tanpa Peperangan (walaupun ia hanya untuk seketika).  
 
Presiden Fifa Sepp Blatter dalam ucapan pembukaan menyifatka Piala Dunia bukan hanya 'permainan yang cantik' tetapi ia adalah upacara yang menghubungkan manusia sejagat. Tepat sekali kerana Dunia akan tertumpu kepda bola sepak. Semangat nasionalisma akan dikongsi oleh masyarakat dunia kerana rakyat Malaysia umpamanya akan menjadi Brazil, England atau Ivory Coast. Piala Dunia di Afrika Selatan amat simbolik kerana ia adalah bukti negara yang dahulunya diambang kehancuran akibat diskriminasi kaum, dasar 'Aparthide' dan bangsa afrika yang mundur kini menjadi sangat maju kerana bersatu.

Masalah dunia hilang buat seketika. Isu Israel, Gaza, Haiti dan tumpahan minyak di Amerika akan dilupakan. Dunia fatamorgana idaman kesemua Gundam Meister 00.  Kini Setsuna, Lockon, Allelujah dan Teire mampu berehat dan bernafas lega. Tiada peperangan hanya keamanan. Moga ucapan aluan oleh masyarakat Afrika Selatan kepada dunia dapat dihayati iaitu:
"Welcome back HOME to all the World"

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails